Könyv variációk


„Nem a világ képét, hanem a világ lényegét” - írta Kassák Lajos 'Képarchitektúra' című írásában.

Kassák itt az ábrázolás kontra elvont kifejezés között az utóbbit hangsúlyozta. Mindezt száz éve. E folyamat akkor elindult és azóta kiteljesedett a festészetben. A fotográfia - egy-két nagyszerű kivételtől eltekintve (például Moholy-Nagy László, Kepes György) - viszont jószerivel megmaradt ábrázoló jellegénél.

'Könyv variációk' sorozatommal szeretnék visszatérni a fent említett művészek alapállásához, hogy valamelyest hozzájáruljak ahhoz, hogy a fotográfia is átlendüljön lényegi oldalára. Úgy hiszem, hogy e médium eleve többre hivatott a direkt ábrázolásnál, korunkban ráadásul minden lehetőség megadatott az absztrakt/konkrét képek létrehozásához.

A sorozat alapgondolata az azonos elemekből való építkezésből kiinduló különféle eredmények. Kísérletek. Variációk egy témára.

Művészetemben kezdettől fogva jelen van az egység megteremtésének tendenciája. Ennek egyik, hanem legfontosabb képi megjelenése a szimmetria. A repetíció, az összefonódások, a körkörös elrendezés által mozgalmasság árad a képekből, melyet a tökéletes szimmetria nyugalma ellensúlyoz.

A képek mindegyike fotómontázs. A háttér egységesen egy kivilágosított, semleges szürke fotóm, melyre több rétegben ’Moholy-Nagy László - A festéktől a fényig’ című könyvének borítóján látható, többsávos fekete keretének kivágott fotóját helyeztem rá. A rétegeket elforgattam, eltoltam egymáson. Így alakultak ki a különféle variációk.